V současné době existuje v českém autoškolství situace, která mnohým učitelům a provozovatelům autoškol, stejně tak zkušebním komisařům, značně komplikuje život.
V roce 2020 přišla Asociace autoškol s myšlenkou na postupnou změnu koncepce zkušebních otázek (tedy otázek používaných při zkouškách z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel u absolventů autoškol, při přezkoušení z odborné způsobilosti u řidičů žádajících o vrácení řidičského oprávnění a při zkouškách budoucích učitelů autoškol). Z Ministerstva dopravy dostala zelenou, podala si postupně dvě žádosti o grant do Fondu zábran škodám, granty dostala (v celkové výši zhruba 16 mil. Kč) a začala pracovat na tvorbě nových testových otázek. Potud v pořádku.
Problém nastal v okamžiku, kdy první otázky spatřily světlo světa. Snesla se na ně totiž lavina kritiky. Autorům otázek je vytýkáno, že:
- otázky nekorespondují se zněním zákona,
- používají nestandardní terminologii,
- jsou zavádějící a někdy nesmyslné a dokonce
- v některých případech jsou za správné považovány odpovědi, které ve skutečnosti správné nejsou,
- anebo je zkoušený dotazován na neexistující dopravní značky.
Zkrátka, z otázek čiší, že jsou tvořeny lidmi, jejichž znalost pravidel silničního provozu je na zcela nedostačující úrovni, tedy lidmi pro tvorbu testových otázek nekompetentními.
V takové situaci by se dalo předpokládat, že zde zafunguje bezpečnostní pojistka v podobě Ministerstva dopravy, které ty závadné otázky prostě nepustí do života. Jenže, to se nestalo, a to dokonce ani přesto, že různé odborné skupiny z autoškolského prostoru na ministerstvo psaly a upozorňovaly na konkrétní nedostatky v otázkách. Ministerstvo dopravy z nějakého prozatím neznámého důvodu zcela slepě důvěřuje Asociaci autoškol, odmítá otázky posuzovat či revidovat a šmahem je zařazuje do souboru úředních zkušebních otázek.
V autoškolství se ale pohybuje nemálo lidí, kterým tento stav připadá absurdní, autoškolství pomalu zabíjející a kteří se s ním nehodlají smířit.
Vznikla proto iniciativa, která si vytkla cíl – jednoduše řečeno – otevřít Ministerstvu dopravy oči, vysvětlit mu, že Asociace autoškol není jediným ani největším a už vůbec ne nejodbornějším autoškolským svazem (pro čtenáře mimo obor na vysvětlenou: kromě Asociace autoškol ještě existuje Profesní společenství autoškol a školících středisek řidičů ČR a také Klub autoškol Dopravní akademie), a že prostě není nadále možné, aby ministerstvo asociaci slepě důvěřovalo a bránilo odborné veřejnosti připomínkovat navržené otázky. Tedy aby její připomínky bralo vážně a pracovalo s nimi.
V současné době existují dvě pracovní skupiny. První se věnuje vývoji nových zkušebních otázek, jenže jejím organizátorem je sama Asociace autoškol a není tudíž složité si představit, jak jsou akceptovány připomínky lidí stojících vně asociace. Ta druhá už je organizována Ministerstvem dopravy a jejím cílem je udávat směr vývoje českého autoškolství. Jenže každý, kdo se jednání této skupiny kdy zúčastnil ví, že ve skutečnosti je to opět Asociace autoškol, kdo udává onen směr, a ti ostatní jsou jen do počtu a plní funkci jen jakési stafáže.
Za iniciativou stojí:
- Profesní společenství autoškol a školících středisek řidičů ČR, z.s.
- Klub autoškol Dopravní akademie České republiky, z.s.
- Asociace zkušebních komisařů autoškol a dalších pracovníků na úseku registru řidičů, z.s.
- UNIE AŠ, z.s.
Postoj zmíněné iniciativy je dále shrnut do několika bodů, jež charakterizují její cíl.
- Je evidentní, že Asociace autoškol má v současné době s Ministerstvem dopravy nebývale vřelý vztah a má exkluzivní postavení.
- Tento stav znamená, že Asociace autoškol je na Ministerstvu dopravy vnímána jako jakýsi garant správnosti navrhovaných změn.
- Argumentace ostatních subjektů z prostoru autoškolství je na Ministerstvu dopravy vnímána jako okrajová.
- Asociace autoškol se snaží líbivou politikou o zcela nekoncepční změny, které mohou prospět pouze úzké zájmové skupině, zatímco samotný obor mohou silně poškodit, a proto je třeba jasné protiargumentace.
- Názorový střet a následné osobní útoky lze proto očekávat.
- Nechceme ale jen kritizovat a zůstat v nečinnosti. Proto navrhujeme zcela konkrétní kroky, kterými by se české autoškolství mělo podle našeho názoru do budoucna ubírat.
- Hlavně ale chceme, aby nově připravované zkušební otázky byly podrobovány diskuzi odborné veřejnosti, její připomínky začalo brát Ministerstvo dopravy vážně a zbavilo Asociaci autoškol dominantního postavení ve svém vnímání.